کابل اعلام حریق

 کابل اعلام حریق یا همان کابل نسوز یکی از بهترین ابزارها برای جلوگیری از آتش‌سوزی است. این کابل طی مدت زمانی، قابلیت تحمل حرارت‌های بالا و مستقیم را دارد. ازآنجاکه یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی ساختمان و خودروها، بروز مشکل در سیستم برق‌کشی است، ارتقا سطح ایمنی برق‌کشی بسیار اهمیت دارد.

 این دسته از کابل‌ها همانند کابل‌های معمولی عمل می‌کنند، اما در شرایط اضطراری و وقوع آتش‌سوزی، به کمک سیستم اعلام حریق، اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند و به طور خودکار فعال می‌شوند.

این دسته از کابل‌ها همانند کابل‌های معمولی عمل می‌کنند، اما در شرایط اضطراری و وقوع آتش سوزی، به کمک سیستم اعلام حریق، اطلاع رسانی را انجام می‌دهند و به طور خودکار فعال می‌شوند.

کاربرد کابل فایر رزیستنس

کابل ضدحریق یا کابل فایر رزیستنس قابل استفاده برای مکان‌ها و محیط‌های مختلف است. در موارد زیر به رایج‌ترین کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

·       انواع ساختمان‌ها

از این مدل کابل می‌توان برای سیستم‌های اعلام حریق ساختمان‌های مختلف مانند تجاری، اداری و مسکونی استفاده نمود. این کابل سریعاً با شناسایی دود و حرارت، سیستم اعلام حریق را فعال می‌کند و موجب اجرای اقدامات لازم در زمان آتش سوزی خواهد شد.

·       محیط‌های خطرساز

استفاده از این کابل در مکان‌هایی همچون بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و … بسیار ضروری است. زیرا به دلیل استفاده از مواد خطرناک و شرایط محیط خاص، احتمال آتش سوزی وجود دارد و حضور سیستم‌های اعلام حریق تاحدودی از بروز حوادث جلوگیری می‌کند.

·       محیط‌های صنعتی

در بیشتر محیط‌های صنعتی مانند نفت و گاز، پتروشیمی و … کابل ضد حریق را مشاهده می‌کنید. به کمک این کابل، اعلام سریع آتش سوزی صورت می‌گیرد و سطح ایمنی محیط افزایش می‌یابد. 

کاربرد کابل فایر رزیستنس

انواع کابل اعلام حریق

 کابل‌های ضدحریق دارای دو تأییدیه از سوی سازمان ای پی‌سی بی و سازمان آتش‌نشانی هستند و به دسته‌بندی های مختلفی همچون، شیلددار ضدحریق و ضدحریق سیلیکونی تقسیم می‌شوند: 

کابل شیلددار اعلام حریق

 این دسته از کابل‌ها برای لایه‌های محافظ داخلی طراحی می‌شوند. این لایه به‌خوبی از اطلاعات داخل کابل محافظت می‌کند و مانع آسیب‌دیدگی مدار خواهد شد. اگر این لایه وجود نداشته باشد، احتمال بروز مشکل برای کابل در کنار میدان‌های مغناطیسی افزایش می‌یابد. همچنین ایجاد نویز و امواج مخرب در مدار شدت پیدا می‌کند.

 معمولاً رشته‌های داخلی این کابل از جنس مس است که رسانای بالایی دارد و جزو بهترین فلزات میان فلزات رسانا به‌حساب می‌آید. ویژگی‌های چشمگیر کابل شیلددار شامل جلوگیری از انتشار شعله، گازهای سمی، ضد دود و حفظ مدار هنگام بروز حادثه است. هنگام بروز حادثه، این مدل کابل زمان خوبی برای آتش‌نشانان می‌خرد و از بروز مسمومیت‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

 برخی از انواع کابل شیلد دار اعلام حریق عبارتند از:

  • کابل اعلام حریق نسوز با شیلد بافت
  • کابل اعلام حریق نسوز با شیلد نواری
  • کابل اعلام حریق با شیلد ترکیبی
  • کابل اعلام حریق نسوز با بافت چندلایه

 

کابل شیلددار اعلام حریق

کابل اعلام حریق سیلیکون

 کابل‌های سیلیکونی ضدحریق از ترکیبات مصنوعی ساخته می‌شود که در انواع و اشکال مختلف قابل‌تولید است. مقاومت این کابل‌ها بسیار بالاست و در دمای منفی ۶۰ الی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد به‌خوبی سالم می‌ماند. همچنین در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و هنگام بروز حادثه، مانع افزایش شعله می‌شود. بدین شکل، از پرداخت هزینه‌های گزاف بعد از حادثه جلوگیری می‌کند. در ساختار این کابل از روکش سیلیکونی استفاده شده است که این ماده اصلی از متریال‌های مختلفی به وجود می‌آید. به همین خاطر، کابل های سیلیکونی باتوجه‌به میزان مقاومت در رنگ‌بندی‌های مختلف تولید می‌شوند. سیلیکون دارای تحمل بالایی است و هر چه درصد آن در تولید پلاستیک بیشتر باشد، تحمل آن در برابر حرارت افزایش می‌یابد.

 در طراحی آن از روکش‌هایی از جنس سیلیکون نسوز استفاده می‌شود و دارای ویژگی‌های بارز زیر است:

  •  بسیار مقاوم در برابر جریان زیاد
  •  انعطاف‌پذیری عالی
  •  شکل‌گیری سریع
  •  بدون گازهای اسیدی هالوژن
  •  مقاوم در برابر شرایط جوی و رطوبتی
  •  نارسایی
  •  مقاوم در برابر هوا
  •  پیشگیری از انتشار شعله
  •  مقاوم در برابر اشعه مادون‌قرمز و ماورا بنفش

 

ویژگی کابل فایر رزیستنس

 این نوع سیم دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیر است:

 مقاوم در برابر آتش: مهم‌ترین ویژگی کابل‌های ضدحریق، مقاومت عالی آن‌ها در برابر حریق یا همان آتش‌سوزی است. این ابزار موجب فعال‌سازی سیستم اعلام حریق می‌شود و برای محقق‌سازی این هدف، ارتباط مدارها به منبع تغذیه بسیار مهم است. به همین خاطر، کابل‌های نسوز وارد میدان می‌شوند و به ارتقا سیستم کمک شایانی می‌کنند.

 مقاوم در برابر حرارت: سیم‌های اعلام حریق به‌خوبی در دمای بالا باقی می‌مانند و حرارت زیاد را به‌راحتی تحمل می‌کنند. این ویژگی از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند و مانع پرداخت هزینه‌های بالا می‌شود.

 مقاوم در برابر رطوبت: محیط‌های مختلف صنعتی و تجاری ممکن است با رطوبت همراه باشند. پس اجرای این کابل‌های مقاوم در برابر رطوبت باعث عملکرد صحیح سیستم می‌شود و از اثربخشی رطوبت به عملکرد آن جلوگیری می‌کند.

 عملکرد عالی در شرایط حساس: کابل‌های ضدحریق در شرایط حساس و هنگام بروز آتش همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و کارایی خود را در طول فرایند آتش‌نشانی حفظ می‌کنند. این ویژگی به‌خوبی از بروز مشکلات جدی پیشگیری می‌کند و موجب کمک‌رسانی به آتش‌نشانان می‌شود.

 مقاوم در برابر تابش UV: از دیگر ویژگی‌های کابل اعلام حریق، مقاومت آن در برابر اشعه‌های مضر است. این ویژگی باعث افزایش طول عمر کابل شده است.

 

کسب اطلاعات بیشتر

برای کسب اطلاعات تکمیلی و استعلام قیمت روز انواع کابل اعلام حریق با شماره‌های درج شده تماس حاصل فرمایید.

کابل اعلام حریق استاندارد

 کابل فایر رزیستنس باید از استانداردهای لازم همچون IEC 60332-1 برخوردار باشد. این استاندارد تأیید می‌کند کابل در برابر شعله مستقیم مقاوم است و استاندارد ICE 60331-11 مقاومت در برابر آتش را مشخص خواهد کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این دسته از کابل‌ها، کم دود بودن در زمان تماس مستقیم با شعله است که به‌خاطر استفاده از مواد اولیه سیلیکونی در ساخت آن چنین شرایطی ایجاد می‌شود. از دیگر تأییدیه‌های لازم برای کابل اعلام حریق می‌توان به تأییدیه IEC 61034-2 اشاره کرد.

 هنگام آتش‌سوزی عدم تولید گازهای سمی و کم دود بودن کابل‌های اعلام حریق بسیار مهم است و از بروز حوادثی همچون خفگی افراد جلوگیری می‌کند. استاندارد IEC 60754-2 بیانگر این ویژگی است. بی‌تردید کابل‌های تولیدشده توسط برندهای معتبر از استانداردهای لازم بهره‌مند هستند و به دلیل ساختن آن‌ها از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت، کارکرد آن‌ها تضمین شده است.

 

خرید کابل اعلام خرید لاله زار

 برای تهیه کابل ضد آتش باید به عوامل مختلف همچون کیفیت، نوع، برند و فروشگاه موردنظر توجه کافی داشته باشید. همچنین قبل از ثبت سفارش، مشخصات دلخواهتان مانند طول، ویژگی‌های مقاومتی، استانداردهای لازم و… را تعیین کنید. برای تجربه خرید دقیق و با اطمینان مشاورین فروش آگر کابل در خدمت شما هستند. آنان با داشتن تجربه و تخصص کافی، بهترین پیشنهاد را باتوجه‌به نیازهایتان اعلام می‌کنند.