پوشش‌های روکش سیم نسوز اغلب برای محافظت از طیف وسیعی از محصولات قابل اشتعال و غیرقابل اشتعال در برابر آتش مورد نیاز هستند. این قدیمی‌ترین، کارآمد‌ترین و ساده‌ترین روش برای اعمال هر سطحی بدون تغییر خواص ذاتی مواد است. علاوه بر این، فاز اولیه آتش همیشه با اشتعال روی سطح رخ می‌دهد، و از این‌رو، تمرکز بر روی حفاظت سطح یک ماده، مهم است.

در صورت مرغوب نبودن سیم نسوز یا عدم وجود آن، پوشش سطحی معمولی به‌راحتی می‌سوزد و دود سمی تولید می‌کند که ممکن است برای کاربرد در مواردی که حفاظت در برابر آتش یا پیشگیری از آتش مورد نیاز است مناسب نباشد.

واکنش در برابر آتش و یا مقاومت در برابر آتش‌بسیار مهم است. برای ارزیابی مواد قابل اشتعال و غیرقابل اشتعال؛ باید پوشش‌های روکش سیم نسوز محافظ آتش در نظر گرفته شود. درجه سوختن سیم نسوز عمدتا به ضخامت پوشش، بستر‌ها و کارایی فرمولاسیون بستگی دارد.

جنس سیم‌نسوز

امروزه به دلیل تغییرات سریع در ساختمان‌ها و پیشرفت‌های فناوری معماری، ساختار پیچیده‌تری را به همراه داشته است که با استفاده از اجزای مستحکم و سبک‌وزن، طیف وسیعی از روکش سیم نسوز به‌صورت آلی یا معدنی و مصنوعی یا طبیعی به‌راحتی تولید می‌شود.


روکش سیم نسوز - آگر کابل


مواد غیر‌قابل احتراق مانند فلزات (به جز آلومینیوم و منیزیم) و بتن نمی‌سوزند و احتراق را پشتیبانی نمی‌کنند. با‌این‌حال، مهم است که در نظر داشته باشید که این مواد می‌توانند در برابر آتش برای مدت زمان مشخصی مقاومت کنند.

در این راستا، استحکام و تغییر شکل روکش سیم نسوز در مواد در دمای بالا به طور قابل توجهی بدتر می‌شود. در نتیجه، عناصر و مجموعه‌های ساختاری ممکن است در معرض شرایط آتش‌سوزی تغییر شکل داده یا حتی فرو بریزند. زمان مجاز یا اضافی در یک موقعیت آتش‌سوزی تا حد زیادی به توسعه دمای مورد انتظار آتش‌بستگی دارد که به نوع و مقدار مواد قابل احتراق موجود و شرایط تهویه بستگی دارد.

ساختار اصلی روکش سیم نسوز عبارت است از :

۱. لایه عایق که از ضد شعله استفاده می‌کند.

۲. غلاف داخلی و غلاف بیرونی که از ضد اشتعال ساخته شده است.

در روکش سیم نسوز برای بهبود تولید و افزایش لایه‌ها و سایر روش‌های مبتنی بر توسعه کابل درجه حرارت درجه آن را می‌توان ٩۵٠ ℃ ~ ١٠٠٠ ℃ دانست تا حداقل ٩٠ دقیقه روکش سیم نسوز در برابر سوختن مقاومت کند.

سیم نسوز، ساخته شده از هسته مسی و پردازش مواد عایق معدنی منیزیم است که به‌عنوان MI (کابل‌های عایق معدنی) شناخته می‌شود. کابل MI دارای ویژگی‌های مقاومت در برابر آتش است و می‌تواند برای مدت طولانی در بالای ٢۵٠ ℃ کار کند، اما همچنین دارای خاصیت ضد انفجاری، مقاومت در برابر شعله قوی است.

انواع روکش سیم نسوز

می‌تواند چند نوع باشد :

  1. روکش سیم نسوز با پوشش PVC
  2. این نوع روکش سیم نسوز تحمل پایینی داشته و در دمای ۱۸۰ سانتیگراد به حریق نزدیک می‌شوند.
  3. روکش سیم نسوز سیلیکونی
  4. این سیم مدت زمان طولانی در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و در ۲۵۰ درجه در مدت زمان کم‌استفاده می‌شود.
  5. سیم دو روکش نسوز

این سیم که از جنس فایبرگلاس است، علاوه بر پوشش اولیه پوشش ثانویه‌ای دارد که تحمل دمای ۷۵۰ درجه سانتیگراد را دارا است. از آنجا که سیلیکون پلیمر است، دلیل استفاده از سیم نسوز سیلیکونی دو روکش بافت در این نواحی توان حرارتی بالای این دسته از سیم‌ها می‌باشد.


💢💢💢فروشگاه گهر کابل عرضه کننده سیم نسوز می‌باشد.💢💢💢


همیشه تصور نادرستی در مورد مهار آتش با استفاده از پوشش ضد حریق یا مقاومت در برابر آتش وجود دارد. خواص مواد نقش مهمی ایفا می‌کند. توسط روکش سیم نسوز‌ها که ضد حریق‌اند؛ (اشتعال، گسترش شعله، انتشار گرما، دود و گاز‌ها) کنترل می‌شود، در‌حالی‌که پوشش‌های مقاوم در برابر آتش عمدتا در حفاظت از سازه‌ها غالب هستند.


روکش سیم نسوز - آگر کابل


برای محافظت از مواد غیر‌قابل اشتعال پارامتر‌های مختلف آزمایش، مانند شاخص اکسیژن (OI)، سرعت پخش شعله، زمان اشتعال، شدت گرما، تولید دود و انتشار گاز‌های سمی، باید برای ارزیابی مواد قابل اشتعال در نظر گرفته شوند.

از سوی دیگر، عایق حرارتی، یکپارچگی و ظرفیت باربری برای مقاومت در برابر آتش مواد غیر‌قابل اشتعال بسیار مهم است. بسته به نوع مواد و کاربرد مورد نظر، ویژگی‌های عملکرد آتش‌سوزی خاص مصالح ساختمانی باید با استفاده از روش‌های مختلف، آزمایش شوند.

به‌طور‌کلی، پوشش سیم معمولی به‌راحتی قابل اشتعال است، ذوب می‌شود، چکه می‌کند و ممکن است در صورت آتش‌سوزی باعث آسیب شدید شود. بنابراین، پوشش‌هایی که برای فرمولاسیون طراحی شده‌اند، نباید مقدار قابل توجهی سوخت در آتش ایجاد کنند. روکش سیم نسوز یکی از ساده‌ترین، قدیمی‌ترین و کارآمد‌ترین روش‌ها برای محافظت از مواد در برابر آتش است.

امروزه کابل‌های مقاوم در برابر آتش می‌توان برای مدت معینی در آتش سوزی، عملکرد عادی خود را حفظ کرده و یکپارچگی جریان را حفظ کنند. مقدار دود تولید شده در هنگام سوزاندن کابل مقاوم در برابر آتش کمتر است؛ به‌ویژه مواد روکش سیم نسوز، مقاومت در برابر شعله را زیاد می‌کند. در هنگام خرید روکش سیم‌نسوزبه جنس و ماندگاری و تمام ویژگی های مورد نظرتان که در هنگام آتش سوزی و حریق بسیار مهم است؛توجه داشته باشید.

منتشر شده در تاریخ 8 آذر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *