دستگاه یا سیستم اعلام حریق مجموعه‌ای از تجهیزات آتش نشانی هستند که کاملا هماهنگ به منظور خبر دادن و آشکار سازی آتش در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات اعلام حریق دتکتورهای دودی، حرارتی و شعله و گاز هستند که آتش را به خوبی تشخیص می‌دهند و با استفاده از سایر تجهیزات همچون فلاشرها و آژیرها به ساکنین هشدارهای لازم را می‌دهند.

با استفاده از این سیستم جلوی بسیاری از خطرات مالی و جانی گرفته می‌شود و امنیت و آرامش را به ساکنین ساختمان هدیه می‌دهند. متاسفانه آمارهای موجود نشان می‌دهند که حدود 90% از سیستم‌های اعلام حریقی که پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند، پس از چند ماه خاموش و کاملا بلا استفاده می‌شوند.

این سیستم‌ها در تمام پروژه‌های صنعتی، مسکونی و اداری استفاده می‌شود و با هشدار به موقع و دقیقی که دارد حتی الامکان از تلفات جانی و مالی جلوگیری می‌کند. در ساخت این سیستم‌های اعلام حریق استانداردهای زیادی رعایت می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان استاندارد NFPA72 یا BS5839 را نام برد.

توجه کنید در صورتی که منبع آتش در مرحله اول شناسایی و خاموش نشود به سرعت آتش سوزی شدید می‌شود و گسترش می‌یابد بنابراین لازم است که انواع سیستم اعلام حریق را بشناسید و از آن‌هادر مکان‌های مناسب استفاده کنید.

آگر کابل - سیستم اعلام حریق

انواع سیستم اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق به نوبه خود انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها دارای مشخصات فنی منحصر به خود هستند؛ به همین دلیل در شرایط و مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

سیستم اعلام حریق دستی

این نوع سیستم دارای منبع تشخیص آتش به صورت شستی است یعنی با فشار دادن این شستی می‌توان افراد را  از آتش سوزی مطلع کرد. زمانی که هیچ کس در خانه نباشد این سیستم به کار نمی‌آید و مفید واقع نمی‌شود.

اما با حضور افراد و فشار شستی، آژیرها فعال می‌شوند و اطلاع رسانی به تمام افراد ساکن ساختمان انجام می‌شود.

سیستم اعلام حریق خودکار

 سیستم‌های اعلام حریق خودکار به نوبه خود به دو صورت خانگی و هوشمند ساخته می‌شوند. این مدل سیستم‌ها اصلا وابسته به شخص نیستند و به صورت اتوماتیک فعال می‌شوند.

این مدل سیستم بیشترین کاربرد را دارند و نسبت به مدل‌های دستی قیمت بیشتری دارند. لذا در ساختارشان پیچیدگی بیشتری دارند و در نهایت عملکرد دقیق‌تر و بهتری را ارائه می‌دهند.

سیستم اعلام حریق خانگی

یکی دیگر از سیستم‌های اعلام حریق است که آن را با نام سیستم اعلام حریق متعارف می‌شناسند. اساسا در این سیستم دتکتورهای حرارت، دود و یا ترکیبی از آتش سوزی استفاده می‌شود.

دتکتورها می‌توانند حرارت، دود، گاز و… را تشخیص دهند و آن را به پنل مرکزی اعلام نمایند. این پنل هم پس از دریافت پیغام باعث می‌شود تجهیزات هشدار فعال شوند. در شرایط عادی در این سیستم دتکتورها غیر فعال هستند و زمانی که شرایط غیر عادی شود فعال می‌شوند.

در  حالت کلی این سیستم بسیار ساده و ابتدایی است و نسبت به مدل‌های بی‌سیم یا هوشمند از قیمت ارزان‌تری برخوردار است.


فروشگاه گهر کابل عرضه کننده بهترین کابل سیلیکونی و سیم نسوز با بهترین کیفیت می‌باشد.


آگر کابل - سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق هوشمند

و اما سیستم‌های اعلام حریق هوشمند که به سیستم آدرس پذیر هم معروف است هر تجهیزی با کد یا  آدرس خاصی تعریف می‌شود. این تجهیزات شامل شستی‌ها و دتکتورها هستند که آدرس منحصر به فردی دارند زمانی که آتش سوزی رخ می‌دهد پنل مرکزی می‌تواند محل دقیق دتکتور یا شستی فعال شده را تشخیص دهد.

این سیستم به نوبه خود از مزیت‌های زیادی برخوردار است یعنی به سرعت آتش و محل آن را تشخیص می‌دهد و با انجام اقدامات لازم خسارت‌ها را به حداقل می‌رساند.

از سیستم‌های متعارف‌ بسیار پیشرفته‌تر است و معمولا در مکان‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزاتی که در این سیستم وجود دارند به صورت  حلقه‌ای به‌هم وصل می‌شوند که از پنل شروع و در انتها با ان هم پایان می‌پذیرند.

سیستم اعلا حریق بی‌ سیم

یکی از پیشرفته‌ترین نوع سیستم اعلام حریق خودکار است که امواج رادیویی به منظور ارتباط بین کنترل پنل، آژیرها، دتکتورها و شاسی‌ها به جای سیم و رشته‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

تجهیزات اعلام حریق بی‌سیمی که به هم وصل شده‌اند که تداخل امواج بین سایر موج‌ها برای مثال بی‌سیم پلیس یا عام به وجود نیاید؛ در این صورت است که عملکرد سیستم اختلالی پیدا نمی‌کند.

عدم نیاز به کابل کشی، عدم تخریب و خرابی، سیم وکشی و داکت، کاهش هزینه و راه اندازی سریع و آسان و… از جمله مزیت‌های این سیستم هستند. 

گهر کابل - سیستم اعلام حریق

سخن نهایی

وجود سیستم اعلام حریق در هر مکان و شرایطی لازم است بنابراین برای به حداقل رساندن خسارت‌ها بایستی وجود این سیستم‌ها بهره ببرید. می‌توانید انواع سیستم‌های اعلام حریق را با عملکرد فوق العاده از فروشگاه اینترنتی گهر کابل تهیه کنید.

اساسا تمام قیمت‌های موجود در این فروشگاه مناسب هستند به صورتی که مشتریان ترغیب به خرید محصولات آن‌ها می‌شوند. در این مطلب راجع به سیستم‌های اعلام حریق صحبت کردیم در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهادی می‌توانید ان را کامنت کنید.

به روز رسانی در تاریخ 5 شهریور 1401


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *