سیم‌های نسوز دو روکش در دسته یا زیرگروه سیم‌های نسوز و ضد حریق سیلیکونی طبقه بندی می‌شوند. طراحی ساختمان این سیم‌ها به گونه‌ای است که در برابر دما و حرارت‌ بالا، آتش سوزی و همین‌طور صدمات مکانیکی و فیزیکی مثل بریدگی یا له شدگی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند؛ بر این اساس در بعضی از قسمت‌های حساس ساختمان و به طور عمده در صنایع خاص کاربرد ویژه‌ای دارند.

عموما سیم‌های نسوز دو روکش از یک روکش سیلیکونی و یک روکش ابریشمی یا فایبرگلاسی ساخته شده‌اند؛ بنابراین این قابلیت توان تحمل دمایی این سیم‌ها را تا 750 درجه سانتی گراد افزایش می‌دهد. این قسمت روکش که قسمت هادی سیم را در بر می‌گیرد؛ به منظور جلوگیری از نشت جریان برق در ساختمان سیم قرار داده می‌شود.

 این سیم‌ها با طراحی‌های خاص دیگری هم ساخته می‌شوند مثل اضافه کردن شیلدهای اضافه‌تر از این دو روکش در ساختمان سیم؛ که تولید این دسته از سیم‌ها برای موارد مصرف خیلی خاص و ویژه است. در قسمت هادی یا بخش رسانای این سیم‌ها مس یا آلومینیوم به کار رفته است که خاصیت رسانایی مس از آلومینیوم بیشتر است ولی مس فلز گران‌تری است و بنابراین سیم‌های ساخته شده از مس هم گران‌تر هستند و همچنین در برابر خوردگی و فرسایش مقاوم هستند؛ اما در مقابل سیم‌های آلومینیومی سبک‌تر و ارزان‌تر هستند و خاصیت رسانایی آن‌ها نیز کم‌تر است و در مقابل خوردگی و فرسایش مقاومت مس را ندارند.

این سیم‌های نسوز غالبا بدون هالوژن و کم دود هستند و بنابراین در محیط زیست از آلودگی کم‌تری برخوردار هستند و قدرت سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و به دلیل این ویژگی‌های فیزیکی؛ عمده کاربری سیم‌های نسوز به ویژه سیم‌های دو روکش در صنایع حساس، هیترهای برقی، کوره‌ها، اجاق‌ها، سیستم‎‌های روشنایی و دکل‌های نفتی است.

♦️🔶سیلیکون رابر🔶♦️

 تنها عیبی که سیم‌های نسوز سیلیکونی دو روکش دارند، روکش‌های سیلیکون به کار گرفته شده در ساختمان این سیم‌ها است؛ که باعث قابلیت نسوز بودن سیم شده‌اند؛ ولی سیلیکون ماده‌ای است که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شود و تا سالیان سال باقی می‌ماند.

سیم نسوز دو روکش - آگر کابل

مزایای سیم نسوز دو روکش

سیم‌های نسوز دو روکش همان‌طور که گفته شد به دلیل عایق بندی خاص خود؛ دارای مقاومت فوق العاده‌ای در برابر حرارت و آتش‌سوزی هستند، این سیم‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که هنگام سوختن از خود گاز سمی متصاعد نمی‌کنند و در برابر تغییرات دمایی تحمل خوبی از خود نشان می‌دهند و معمولا قادر هستند تغییرات دمایی از 60 درجه سانتی گراد تا 300 درجه سانتی گراد را به خوبی تاب آورند.

سیم‌های نسوز دو روکش با انعطاف پذیری خوبی ساخته می‌شوند که امکان کاربری آن‌ها را در جاهای خاص و در صنایع افزایش می‌دهد. ساختمان این سیم‌ها به دلیل مجهز بودن به دو روکش در برابر تیزی و بریدگی هم تا حد زیادی مصون از آسیب هستند. این سیم‌ها از کابل نسوز نیز تحمل دمایی بسیار بالاتری دارند.

 از دیگر مزایای این سیم‌ها می‌توان به مقاومت بالای این سیم‌ها در برابر اشعه‌های مضر اشاره کرد؛ بر این اساس تشعشعات مضر نمی‌توانند بر روی این سیم‌ها تاثیری داشته باشند. به دلیل استفاده از سیلیکون در ساختمان این سیم‌ها؛ قابلیت مقاومت این سیم‌ها در برابر فرسودگی و حتی نفوذ عوامل قارچی و باکتریایی زیاد است.

کاربرد سیم نسوز دوروکش

جنس هادی سیم‌های نسوز معمولا از مس قلع اندود شده است و کارکرد سیم‌های نسوز قلع اندود نسبت به سیم‌های غیر قلع اندود از نظر حرارتی بهتر است. زمانی که پوشش قلع بر روی مس قرار بگیرد، موجب می‌شود تا در برابر سائیدگی، خوردگی و اکسیده شدن، عملکرد بهتری داشته باشد. روکش سیم نسوز دو روکش از فایبرگلاس (روکش بافت گونه) و عایقی از جنس سیلیکون است. کابل‌ نسوز عادی از نظر عایق و روکش با کابل دوروکش نسوز متفاوت است و در سیم‌های نسوز عادی با تحمل دمایی کمتر تنها یک عایق pvc و در مواردی با تحمل دمایی بالاتر از روکش سیلیکونی استفاده می‌شود و دیگر خبری از روکش فایبرگلاس نیست.

کاربری سیم نسوز دو روکش همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد؛ در جایی است که مدار در معرض دمای بسیار بالایی قرار بگیرد یا امکان و احتمال وقوع حریق در آن‌جا زیاد باشد.

معمولا در مکان‌هایی که نمی‌شود از سیم‌های معمولی استفاده کرد؛ بایستی از سیم‌های نسوز یا سیم‌های نسوز دو روکش که خاصیت مقاومت قوی‌تری دارند استفاده کرد مثل کارگاه‌های صنعتی، تاسیسات برقی و صنایع حساس و همچنین در ساخت وسایل خانگی مانند هیترهای تابشی، پلوپزها و ماکروویو و سایر وسایل برقی حرارتی خانگی از سیم‌های نسوز دو روکش استفاده شده است. از دسته‌ای از این سیم‌ها در ساختمان تجهیزات اعلان حریق استفاده می‌شود که در صنعت؛ منحصرا به سیم‌های ضد حریق شهرت دارند.  

♦️🔶کابل ضد حریق🔶♦️

به غیر از خاصیت مقاومت در برابر دما و حرارت بالا، این سیم‌ها در مقابل زنگ زدگی، رطوبت و ضربات فیزیکی هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

سیم نسوز - آگر کابل

سخن پایانی

انتخاب و خرید سیم یا کابل به دلیل حساسیت این محصولات کار بی اهمیتی نیست؛ همان‌طور که پیش‌تر هم در این مقاله اشاره شد؛ در تهیه سیم و کابل بایستی به کاربری، نوع یا محل استفاده از آن دقت فراوان مبذول داشت؛ زیرا در بسیاری از مواقع سیم‌ها یا کابل‌های مورد استفاده به جای خاصیت ضد حریق خود عاملی شده‌اند برای علت آتش سوزی و گسترش آن و از این بابت، خسارت‌های جبران ناپذیری را سبب گشته‌اند. به همین علت در خرید سیم و کابل بایستی ابتدا به برند کارخانه تولیدی توجه خاص داشت و همین‌طور عموما و به ویژه در این مورد خاص کیفیت را فدای قیمت نکرد.

 متاسفانه در بسیاری از محصولات تولیدی برای کاستن از قیمت؛ از کیفیت محصول به واسطه کاهش میزان ماده اولیه یا تنزل کیفیت ماده اولیه مصرفی اقدام می‌کنند و همین عامل ممکن است باعث ترغیب خریداران برای خرید، بدون توجه به کیفیت محصول شود که صدمات و خسارات جبران ناپذیر بعدی را به دلیل حساسیت این محصول در پی خواهد داشت.

بر این اساس عرضه انواع سیم‌های نسوز دو روکش با کیفیت در شرکت گهر کابل صورت می‌گیرد؛ این گروه صنعتی سابقه‌ای چندین ساله در عرصه تولید و توزیع سیم و کابل نسوز با کیفیت دارد، شما خریداران محترم می‌توانید برای ثبت سفارش و همین‌طور مشاوره در مورد سایر محصولات این گروه صنعتی با شماره تلفن‌های موجود در وبسایت شرکت گهر کابل البرز با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید.

منتشر شده در تاریخ 1 بهمن 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *