کابل به یک یا چند رشته سیم فلزی گفته می‌شود که به یکدیگر تافته شده‌اند و دارای چند لایه محافظ هستند. از کابل‌ها برای انتقال داده‌ها در یک شبکه ارتباطی استفاده می‌شود و با سیم‌های برق متفاوت هستند. کابل شیلد دار به کابل‌های گفته می‌شود که دارای لایه‌های محافظ از جنس فلزاتی مانند آلومینیوم یا مس هستند. این شیلد ها برای محافظت از اطلاعاتی که در کابل جاری می‌شود به کار می‌رود.

کابل‌های شیلد دار برای انتقال داده‌های مهم و حیاتی گزینه مناسب‌تری هستند. در بسیاری از ادارات یا سازمان‌ها که اطلاعات اهمیت حیاتی دارند از کابل شیلد دار استفاده می‌کنند. در ساختار این نوع کابل بر روی هر رشته سیم یا دو رشته سیم به هم تافته شده یک لایه شیلد برای محافظت از آن‌ها کشیده شده است.

لازم به ذکر است که این لایه شیلد از اطلاعات در برابر تداخلات مکانیکی یا الکتریکی محافظت می‌کنند. به همین دلیل انتقال داده با امنیت بیشتری در آن‌ها اتفاق می افتد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با کابل شیلد دار و انواع آن آشنا کنیم.


کابل شیلد دار - آگر کابل


انواع کابل شیلد دار

کابل های شیلدار با توجه به کاربردی گسترده ای که در صنایع مختلف دارند، در انواع مختلف تولید می شوند. کاربرد هر کدام از کابل های شیلدار با یکدیگر متفاوت هستند و برای استفاده از آن ها نیاز است که با کاربرد آن ها آشنا باشید تا بتوانید بهترین کابل را انتخاب کنید.


🔶 کابل نسوز و کابل سیلیکونی 🔶


از انواع کابل های شیلد دار می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کابل شیلدار قدرت

کابل قدرت شیلدار به کابل‌های گفته می‌شود که می‌توانند جریان برق را در فضا آزاد یا زیر زمین انتقال دهند. کابل شیلدار قدرت دارای محافظی از جنس فلزی است، که بر روی قسمت‌های هادی آن کشیده شده است.
برای معرفی این نوع کابل از کد شناسایی NYCY یا NYCWY استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای این کابل می‌توانیم به مواردی همچون کابل سیستم روشنایی خیابان، کابل فرمان از راه دور، کابل‌های سیستم تله متری، کابل CT و CVT در نیروگاه‌ها و.. استفاده می‌شود. این نوع از کابل در سایزهای مختلفی تولید می‌شود که کاربرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

کابل شیلدار فرمان و کنترل

از این نوع کابل برای انتقال سیگنال‌های فرمان و کنترل در صنایع مختلف استفاده می‌شود. کابل شیلدار فرمان و کنترل جریان ضعیفی را از خود عبور می‌دهد و صرفاً جهت انتقال سیگنال‌های کنترلی به دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال برای ارسال سیگنال‌های خاموش یا روشن کردن کلید یک دستگاه از این نوع کابل استفاده می‌شود.

این نوع از کابل‌ها مقاومت زیادی در برابر اشعه ماوراء بنفش، حیوانات موزی و روغن دارند.. همچنین در صورت آتش سوزی دود کمتری را تولید می‌کنند و در نتیجه گاز سمی کمتری را در فضا پخش می‌کنند. برای ساخت این نوع از کابل‌های شیلد دار از 2 تا 61 رشته سیم استفاده می‌شود و سطح مقطع آن‌ها نیز چیزی حدود 2/5 میلی متر مربع است. از این نوع کابل می‌توان برای سیم کشی در عابر پیاده، تونل‌های زیر زمینی، پل‌های هوایی و.. استفاده کرد.


کابل شیلد دار - آگر کابل


کابل شیلدار افشان و مفتولی

کابل شیدار افشان نوعی کابل است که هادی آن از مس ساخته شده است. این نوع کابل انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد. و عایق به کار رفته در ساخت آن از جنس پی وی سی است که در برابر عوامل بیرونی بسیار مقاوم است. این نوع کابل کاربرد بسیار زیادی دارد و از آن برابر مصارف زیر استفاده می شود.

کابل های مفتولی نیز به کابل های گفته می شوند که در ساختار آن ها از چند رشته سیم به هم تافته شده استفاده می شود.

کاربرد کابل شیلد دار

کابل‌های شیلدار با توجه به انواع مختلفی که دارند کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. از این کابل‌ها برای انتقال اطلاعات و سیگنال‌های کنترلی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. به دلیل شیلد به کار رفته در ساختار این کابل‌ها از آن‌ها برای انتقال داده‌های مهم استفاده می‌شود. علاوه بر انتقال داده‌های اطلاعاتی از این کابل‌ها برای انتقال نیروی الکتریکی نیز بسیار استفاده می‌شود. در مکان‌های مانند زیر زمین‌ها، تونل و کانال‌های زیر زمینی، محیط‌های مرطوب و.. از کابل شیلدار استفاده می‌شود. در این کابل‌ها از سیم نسوز استفاده می‌شود به همین دلیل مقاومت آن‌ها در برابر حوادث آتش سوزی بسیار زیاد است.

مزایای کابل شیلد دار

کابل شیلدار یک کابل نسوز نیز محسوب می‌شود و به دلیل شیلد به کار رفته رد ساختار آن از مزایای خوبی برخورد دار است. این کابل‌ها به دلیل شیلد فلزی که دارند می‌توانند به خوبی اختلالات جریان الکتریکی و نویزهای خارجی را از بین ببرند. به همین دلیل انتقال داده‌های مهم با این کابل‌ها بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر صورت می‌گیرد. در واقع در کابل نسوز شیلدار لایه عایق فلزی مانع از ایجاد میدان الکتریکی و مغناطیسی در بین هادی‌های موجود در کابل می‌شود. به همین دلیل در داده‌های که در سراسر کابل در جریان است، نویز ایجاد نمی‌شود. کابل‌های شیلد دار میزان تشکیل لایه‌های مرطوب یا پوشیده از دوده و گریس و چربی را کاهش می‌دهد.


کابل شیلد دار - آگر کابل


کابل های که در زیر زمین ها استفاده می شوند تحت تاثیر خطرات و آسیب های زیادی قرار می گیرند. در این مکان ها بهتر است از کابل های شیلدار استفاده شود؛ زیرا این کابل ها در صورت ایجاد اختلالات الکتریکی با اتصال به زمین دچار تخلیه الکتریکی می شوند.

سخن نهایی

به طور خلاصه کابل‌های شیلدار به کابل‌های گفته می‌شوند که دارای یک شیلد از جنس فلزهای مانند مس یا آلومینیوم هستند. این شیلد ها از ایجاد نویزهای الکتریکی و مغناطیسی در بین هادی‌های موجود در کابل جلوگیری می‌کند.

کابل‌های شیلدار انواع مختلفی دارند که کاربرد هر کدام از آن‌ها متفاوت است. این کابل‌ها انعطاف بسیار زیادی در برابر خمیدگی دارند به همین دلیل استفاده از آن‌ها در مکان‌های مختلف بسیار راحت است. به دلیل وجود لایه شیلد استفاده از این کابل در مکان‌های که مرطوب هستند یا احتمال سقوط اجسام وجود دارد بیشتر استفاده می‌شود.

منتشر شده در تاریخ 29 آبان 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *