معرفی کابل اعلام حریق

کابل ضد حریق همان کابل نسوز یا کابل سیلیکونی است که در صنايع سنگین، صنعت، فرودگاه و مترو، ایستگاه‌های قطار و سیستم اعلام حریق کاربرد فراوانی دارد. ماده‌ی اصلی این سیم‌ها سیلیسیم است که عنصری شیمیایی و مقاوم در برابر رطوبت و دما است. در هنگام آتش‌سوزی،  کابل به خاطر داشتن لایه نسوز و ضد آتش عملکرد خود را حفظ کرده و مقدار کمی دود تولید و باعث گسترش آتش نمی‌شود.

کابل‌های اعلام حریق برای حفظ یکپارچگی بین مدار سیستم اعلام حریق در شرایط اضطراری طراحی شده‌اند و می‌توانند در یک مدت زمان خاص با شرایط ویژه به کار خود ادامه دهند. کابل سیلیکونی نسوز نوعی از کابل‌های اعلام حریق هستند که دارای روکشی از جنس سیلیکون است. این کابل‌ها یک عایق مطمئن برای حرارت دارند. سیلیکون‌ها ماده‌ای دارند که در گروه شبه فلزات قرار می‌گیرند که باعث افزایش مقاومت آنها شده است.

ترکیب سیلیکون و لاستیک موجب به وجود آمدن چندین ماده‌ی مختلف می‌شود، برای همین میزان مقاومت کابل‌های سیلیکونی نسوز در برابر آتش متفاوت است. سیلیکون تحمل زیادی دارد و هر چه سیلیکون موجود در پلاستیک بیشتر باشد تحمل کابل در برابر حرارت بالاتر می‌رود.

کابل ضد حریق - آگر کابل

ویژگی کابل ضد حریق

کابل‌ها با ویژگی‌های مناسبی که دارند به بهترین شکل در برابر آتش مقاومت می‌کنند. همچنین با توجه به استفاده از عایق مناسب در ساخت این کابل، در برابر انتشار آتش مقاومت نموده و موجب جلوگیری از انتشار آن خواهد شد.

کابل اعلام حریقی مناسب است که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

۱. ضد شعله بودن (Flame Retardant): اگر کابل و سیم نامرغوب باشد، به تنهایی موجب گسترش بیشتر آتش‌سوزی می‌شود.

۲. کم دود بودن(Low Smoke ): باید سیلیکون کابل از موادی ساخته شده باشد که در کاهش دود مؤثر باشند.

۳. ضد حریق بودن(Fire Resistance): در بخش‌هایی از سیستم‌ که هنگام آتش‌سوزی باید فعال بمانند از کابل‌های مقاوم در برابر حریق باید استفاده شود تا در برابر آتش مقاوم بوده و ارتباط بین تمامی تجهیزات با مرکز کنترل حفظ شود.

۴. داشتن فویل و شید(Foil & Shield): امواج الکترونیکی محیط نباید روی کابل‌ها تأثیر بگذارد به همین علت در کابل‌های اعلام حریق از پوشش فایلی جهت حذف نویزهای محیط استفاده می‌شود.


🔶 کابل نسوز و کابل سیلیکونی 🔶


۵. عدم تولید گازهای سمی(Halogen Free): یکی از خطرات جانی، مسمومیت با گاز سمی حاصل از حریق سیم است. در نتیجه کابل اعلام حریق باید فاقد هرگونه گاز سمی باشد.

۶. مناسب برای کاربری در پزشکی و صنایع غذایی به دلیل رشد نکردن قارچ و باکتری در ماده سیلیکونی

۷. مقاومت بالا در برابر اشعه‌های مختلفی شامل: ماورابنفش، مادون قرمز، گاما و ازن

۸. بسیار منعطف و با قابلیت شکل گیری با حفظ پایداری جریان الکتریسیته

۹. مقاومت بالا در برابر جریان‌های شدید ناشی از ولتاژهای بالای جریان الکتریسیته

۱۰. قابلیت تحمل دما از منفی 60 الی 250 درجه سانتی‌گراد

کابل ضد حریق - آگر کابل

مشخصات کابل‌ ضد حریق

ولتاژ معروف برای کابل ضد حریق ۳۰۰ الی ۵۰۰ ولت می‌باشد. همچنین ولتاژ تستی که برای این کابل استفاده می‌شود ۲۰۰۰ ولت خواهد بود. این کابل در بازه دمایی از ۶۰- تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به خوبی کار می‌کند. برحسب استاندارد IEC ۶۱۰۳۴-۲ بسیار کم دود است و در هنگام آتش‌سوزی گازهای سمی هالوژن از خود تولید نمی‌کند. مقاومت این کابل‌ها در برابر حریق بالا است و این امر سبب فعال ماندن سیستم اطفاء حریق پس از آتش‌سوزی می‌شود.

یکی از مزیت‌هایی که کابل‌های اعلام حریق دارند، این است که خاصیت خود خاموش شوندگی دارند که این ویژگی سبب می‌شود که از انتشار آتش و پیشرفت آن جلوگیری شود. کابل‌های مقاوم در برابر آتش در مدارهای الکتریکی حساس مثل مدارهای ایمنی و مدارهای پشتیبانی که برای عملکرد در مواقع ضروری مورد نیاز است، استفاده می‌شود.

در سایر مدارها نیز کابل‌های ضد حریق کاربرد دارد برای همین اگر آتش‌سوزی رخ دهد، می‌تواند از گسترش آن جلوگیری کند. کابل ضد حریق از جنس هادی و سیم تخلیه از فلز مس می‌باشد که عایق آن از سیلیکون تولید شده است. این کابل‌ها دارای لایه اسکرین و نویز گیر است.

کابل ضد حریق شیلد‌دار

یکی از پرمصرف‌ترین انواع کابل‌های نسوز، کابل ضد حریق شیلددار هستند. این کابل دارای لایه‌ای به عنوان محافظ داخلی می‌باشد. این دارا بودن محافظ این امکان را به کابل می‌دهد تا بتواند اطلاعات داخل کابل را حفظ کرده و از وارد شدن صدمه به مدار برای مدت کوتاهی جلوگیری کند. از طرفی اگر این شیلد وجود نداشته باشد ممکن است کابل‌ها در مجاورت میدان‌های مغناطیسی هم دچار مشکل شده و باعث ایجاد نویز و امواج مخرب در مدار شوند.

کابل‌های شیلدار جدا از اینکه دارای لایه‌ بیرونی هستند یک سری رشته‌های درونی نیز دارند که اغلب از جنس مس است. در این مدل از کابل‌ها می‌توان از رسانای دیگر نیز استفاده نمود. در بین فلزات معمولا مس و آلومینیوم گزینه بهتری هستند و رسانایی بالاتری دارند.

هنگام خرید کابل شیلد‌دار اعلام حریق باید به کیفیت آن دقت کرد، مثلا کابل شیبدار به گونه‌ای طراحی شده است که از انتشار شعله و گازهای سمی جلوگیری می‌کند. ضد دود بودن کابل‌ها اهمیت زیادی دارد و زمانی که حادثه‌ای رخ دهد شرایط حفاظت از مدار را به مدت تقریبی 3 ساعت دارد.

منتشر شده در تاریخ 28 آذر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *