کابل مقاوم در برابر حریق برای انتقال دیتا و حفظ یکپارچگی مدار در زمان حریق جهت مصارف ساختمانی طراحی و تولید می‌شود. موادی که در ساختار این کابل‌ها وجود دارد، با توجه به انعطاف زیاد و غیر قابل اشتعال بودن در صورت وقوع آتش‌سوزی دود کمی ایجاد می‌کنند.

به طور کلی کابل‌های مقاوم در برابر حریق عملکرد بسیار خوبی دارند و برای محیط‌های پر تردد و مناطق و ساختمان‌هایی که از نظر انتقال اطلاعات دارای حساسیت زیادی هستند، به کار گرفته می‌شوند. این نوع کابل‌ها بر اساس مشخصات فنی خاصی طراحی شده و به تولید می‌رسند تا برای استفاده در سیستم‌های مکانیکی، الکترونیکی، ابزار و وسایل مختلف عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

کابل مقاوم در برابر حریق در مدل‌های متنوعی تولید و به بازار ارائه می‌شوند. بهترین گزینه موجود برای به کار بردن در هوا رسانی، سیستم‌های امنیتی، اعلام حریق، روشنایی اضطراری، پمپ‌های آتش نشانی و برق رسانی  اضطراری این کابل‌ها را می‌توان به حساب آورد.

در کل ویژگی‌هایی از این کابل‌ها مثل مقاومت در برابر حریق و آب، مقاومت در برابر حریق، تراکم دود پایین، مقاومت در برابر حریق و ضربات مکانیکی و کم‌ترین مقدار تصاعد گاز‌های سمی و کشنده در حین حریق را دارد که باعث ایمنی تجهیزات و افزایش امنیت اشخاص خواهد شد.

💢💢💢فروشگاه گهر کابل عرضه کننده سیم نسوز می‌باشد.💢💢💢

کابل نسوز

کابل نسوز یکی از پرکاربرد‌ترین و پرفروش‌ترین نوع کابل‌ها است که به صورت متنوع تولید و وارد بازار صنایع الکتریکی می‌شود. این نوع کابل از اجزاء مهم وسایل الکتریکی است و با توجه به ساختاری که دارد، در صورت روبرو شدن با حرارت مستقیم توان مقاومت و تحمل  دمای مشخصی را در زمان معینی خواهد داشت.

بنابراین  از این نوع به طور رایج برای محیط‌هایی که دمای آن زیاد است، نزدیک تجهیزات ذوب شیشه و فولاد به کار گرفته می‌شوند، برای انتقال جریان الکتریکی به کار می‌روند. کابل نسوز در صنایع پر خطر به عنوان جایگزین برای کابل‌های معمولی استفاده می‌شود و بهترین کاربرد را در هنگام وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی را متناسب با صنعت خود دارند.

ساختار و اجزاء کابل نسوز با انواع معمولی برق فشار ضعیف و فشار قوی که در صنعت استفاده می‌شود، تفاوت دارد. انواع گوناگونی از کابل نسوز در سطح مقطع، هادی، عایق و شکل‌های مختلف برای کاربردهای مختلف به تولید می‌رسد که به طور معمول قادر به تحمل دمای ۲۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد هستند.

پوشش خارجی یا عایق این نوع کابل از مواد مقاوم در برابر حرارت مثل تفلون، پی وی سی، فایبرگلاس، قلع اندود، نقره اندود به صورت شیلد دار، تک روکش و یا دو روکش تهیه می‌شوند. این کابل‌ها در بسیاری از تجهیزات از جمله هیترهای برقی، درون کوره‌ها، اجاق‌ها و تنورهای برقی، دکل‌های نفتی، صنایع پتروشیمی، واگن‌های راه آهن و تجهیزات گرم کننده هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل مقاوم در برابر حریق

کابل سیلیکونی

کابل سیلیکونی یکی از انواع کابل نسوز است که دارای روکش عایقی از جنس سلیکون می‌باشد. این نوع کابل به انواع متنوعی با مقاومت‌های مختلف برای شرایط سخت، به عبارتی حرارت‌ و دمای زیاد استفاده شده و عملکرد خود را تا مدت زیادی حفظ می‌کند. ماده سیلیکون یک ترکیب مصنوعی است که کاربرد‌های مختلفی دارد و توان مقاومت در برابر دمای منفی ۶۰ درجه تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.

کابل سیلیکونی تائیدیه سازمان آتش نشانی را دریافت کرده و در حال حاضر در بسیاری از کشورها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع گوناگون ساختمانی و صنعتی در مصارف عمومی و خانگی این نوع کابل را به عنوان جایگزینی برای سیم‌های معمولی به کار می‌گیرند. همچنین در  برق قدرت و مدارهای الکترونیکی به خصوص در لوازمی که به مقاومت زیاد نیاز دارند، استفاده دارند.

4در یک دمای مشخص عملکردهای یکسانی از دو کابل سیلیکونی نمی‌توانیم مشاهده کنیم و تاب آوری و ضد حریق بودن آن با توجه به گرید آن تعیین می‌شود. برای تهیه این کابل باید گرید کابل را در نظر گرفت و کارکرد خوبی داشته و زمان بیشتری بدون خرابی عمر کند.

مفاهیم کابل مقاوم در برابر حریق

کابل مقاوم در برابر حریق

اهمیت استفاده از کابل‌های مقاوم در برابر حریق

سیستم اعلام حریق یکی از تجهیزات و عوامل تامین ایمنی در ساختمان‌ها است که برای شناسایی، سنجش و اعلام به موقع عملکرد خوبی از خوب نشان می‌دهند؛ بنابراین برای جلوگیری و مقاومت در مقابل گرما، صدمات مکانیکی، گرما، حریق، مواد خورنده، رطوبت و… از تجهیزات و لوازم مناسب در این زمینه استفاده می‌گردد.

از طرفی کابل‌های مقاوم در برابر حریق آتش، دود و گاز تولید نمی‌کند و در واقع عملکرد و مقاومت خوبی نسبت به حریق دارد. در نتیجه برای ساختمان‌ها ایمنی مناسبی را فراهم می‌کند. بر خلاف این کابل‌ها، کابل‌های معمولی از موادی تشکیل شده که در زمان حریق گاز‌های اسدی خورنده و دودهای غلیظی تولید می‌کنند و اثرات بدی در حین آتش‌سوزی از خود بر جا می‌گذارند. به این ترتیب با جلوگیری از تخلیه و مقابله با آتش، زندگی افراد را به خطر انداخته و همچنین به تجهیزات ساختمان‌ها صدمه وارد می‌کنند.

در موارد دیگر مثل روش‌های مهندسی برای کاهش تاثیر آلاینده‌های خطرناکی مانند بخارها و گازهای سمی، مواد قابل اشتعال و انفجار اقدامات مفیدی صورت گرفته است. با توجه به اینکه امروزه در ساختمان‌سازی‌ها  بیشتر متریال‌ها قابل سوختن هستند و ریسک آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، پس پیشگیری از این مسائل در مقابل حریق، کار عاقلانه‌ای به حساب می‌آید.

ضوابط کابل مقاوم در برابر حریق

ضوابط NFPA 72 در رابطه با سیستم اعلام حریق به عنوان مرجع توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در دستور کار قرار گرفته است. در سیستم‌های اعلام حریق استفاده از کابل مقاوم در مقابل حریق لازم و ضروری بوده و اولویت اساسی برای سازمان به خصوص در شرایط بحرانی به حساب می‌آید. تمام مدارهای سیستم‌های اعلام حریق طبق قوانین درج شده در NFPA 72 از سیم و کابل‌هایی که در NFPA  70 معرفی شده به کار گرفته می‌شوند.

همچنین طبق ضوابط NFPA 70 به طور صریح اشاره دارد که از کابل‌هایی که در استاندارد NEC 760 مشخص شده، استفاده می‌شود و در سیستم‌های اعلام حریق کابل‌هایی که استفاده می‌شود، باید طبق مشخصات ثبت شده در این استاندارد و از نوع نسوز باشد. طبق بند ۴.۴.۴.۴ از NFPA 72 که در سال ۲۰۰۷ تصویب شده‌، در سیستم اعلام حریق هر نوع سیم و کابل که به کار می‌رود، باید، طبق ضوابط NFPA 70 و NEC (National Electrical Code) وابسته به بندهای 760, 770 و ۷۸۰ باشد. در ۷۶۰.۵۳ (B) (3) نیز که در سال ۲۰۰۸ تصویب شده، برای پیشگیری از انتقال حریق در مسیرهای عمودی رایزر و انتشار آتش به طبقات بالایی تاکید به استفاده از کابل‌های نسوز شده است.


💢💢💢فروشگاه اینترنتی گهر کابل عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین کابل مقاوم در برابر حریق در بازار تهران می‌باشد.💢💢💢


کابل مقاوم در برابر حریق

در ضوابط NFPA A 70-336.104 اشاره به رعایت استاندارد IEC 760.27 به عنوان استاندارد مرجع در رابطه با المان رسانایی که در مدارهای سیستم‌های اعلام حریق به کار می‌رود، دارد. ضوابط A – VI 336.104 – 70 NFPA اشاره به رعایت استاندارد IEC760.27 تحت عنوان استاندارد مرجع، در رابطه با به کار بردن کابل نسوز در مدار سیستم‌های سیگنالی، انتقال اطلاعات و دیتا، اعلام حریق و در واقع تاکید زیادی به سیستم‌هایی که ولتاژ کاری پایین‌تر از ۱۲۰ ولت به خصوص در مراکز حساس مثل مراکز درمانی شده است.

ضوابط ثبت شده در NFPA 70-336.104 (G) و دستورالعمل Fire Alarm NFPA 72- National ثبت شده در سال 2002، در مدار سیستم‌های با اهمیت کابل‌هایی که در شرایط بحرانی به کار گرفته می‌شوند، باید در دسته Circuit Integrity یا کابل‌های محافظ یکپارچگی مدار قرار گیرند.

ویژگی کابل مقاوم در برابر حریق

مواردی که باید در کابل‌های مقاوم در برابر حریق، با توجه به ضوابط NEC در نظر گرفته شوند، شامل ویژگی‌های زیر می‌شوند:

برای راحتی نصب تجهیزات در هر باکس ترمینال باید حداقل ۱۵/۲۴ سانتی‌متر (۶ اینچ) از سیم آزاد بماند.

منتشر شده در تاریخ 5 مهر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *