کابل‌های جوشکاری با روکش نسوز بهترین نوع کابل جوش‌های بازار هستند که مشخصه‌های بسیار مفیدی نسبت به بقیه کابل‌ها دارند. این کابل‌ها از روکشی برخوردارند که استقامت حرارتی نسبتا بالاتری در مقایسه با عایق pvc دارد به همین دلیل به آنها کابل جوشکاری نسوز می‌گویند.

قیمت این کابل‌ها به نرخ روز مس تعیین‌ شده و سایز هادی بستگی دارد. این کابل عمر بسیار زیادی می‌کند، به طوری که همه مصرف‌کنندگانی که از این کابل استفاده می‌کنند، بسیار راضی‌اند و تا وقتی این کابل به سرقت نرود نیاز به تعویض ندارد.

کابل‌های نسوز جوشکاری از نظر لایه مسی داخلی معمولا از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند، به طوری که اگر به دنبال کابل کم حجم با قدرت بسیار زیاد هستید کابل نسوز جوشکاری گزینه مناسبی است. دلیل کم حجم بودن آن، نازک بودن لایه نسوز رویی به دلیل مقاومت بالای نوع جنس آن است. کابل نسوز جوشکاری اگر به سطح جوشکاری یا الکترود سرخ شده یا هرجسم تیز یا داغی برخورد کند، هيچگونه آسیبی نمی‌بیند.

از جمله وظایف این کابل تامین ولتاژ برای جرقه و تامین جریان الکتریکی بالا برای قوس الکتریکی می‌باشد. از دستگاه‌های جوشکاری کوچک قابل حمل تا روبات‌های جوشکار در خطوط مونتاژ صنایع بویژه صنعت خودروسازی، محل‌های استفاده از کابل جوش می‌باشند.

کابل نسوز جوشکاری

انواع کابل نسوز جوشکاری

کابل نسوز جوشکاری را بر پایه سطح مقطع هادی آن یا قطر تقریبی کل کابل تقسیم بندی می‌کنند. جنس روکش به کار رفته در کابل نیز می‌تواند ملاکی برای معرفی انواع کابل جوش باشد. بر این اساس انواع کابل جوش رایج عبارتند از:

کابل جوش PVC

کابل جوش TPR

کابل جوش لاستیکی

کابل جوش نمره ۱۲ (سایز ۲۵*۱)

کابل جوش نمره ۱۴ (سایز ۳۵*۱)

کابل جوش نمره ۱۶ (سایز ۵۰*۱)

کابل جوش نمره ۱۸ (سایز ۷۰*۱)

طول کابل و آمپراژ دستگاه جوش از عوامل اصلی در انتخاب قطر سطح مقطع کابل جوش مناسب است. دو نوع اصلی از کابل جوش هستند که براساس رشته به کار رفته در کابل شناخته می‌شوند: یکی از آنها در کلاس K است که دارای استاندارد ۳۰ AWG می‌باشد. این کابل جوش برای کارهای معمولی و رایج جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر افراد این کابل را انتخاب می‌کنند.


🔶 کابل نسوز و کابل سیلیکونی 🔶


این کابل‌ها اغلب با روکش قرمز یا مشکی تولید می‌شوند. نوع دیگر کابل جوش در کلاس M می‌باشد که دارای استاندارد ۳۴ AWG است. این مدل قابليت انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به شدت مقاوم و با کیفیت است.

معمولا این کابل با روکش محافظتی فلورسنت روشن‌تری عرضه می‌شود و قیمت آن به دلیل وجود مس بیشتر و عایق محافظتی با کیفیتی که در این کابل استفاده شده، ۲۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از کابل‌های معمولی است. بنابراین تمامی کابل‌های جوشکاری از یک سیستم ساخت پیروی می‌کنند و تنها تفاوت آنها با یکدیگر در نوع رشته رسانا، اندازه سطح مقطع و جنس روکش عایق آنها است.

 

کابل نسوز جوشکاری

کاربرد کابل نسوز جوشکاری

کابل جوش یکی از زیر مجموعه‌های کابل برق به شمار می‌رود که برای اتصال دائم تجهیزاتی مانند سرامیک، کامپوزیت، پلیمر، فلز و … به کار می‌رود. این کابل برای تغذیه مدار ثانویه ژنراتورهای جوش قوس الکتریکی استفاده می‌شود و تامین انرژی الکترود و شارژ آن را برعهده دارد.

کابل جوش بسیار با دوام و انعطاف‌پذیر ساخته شده است تا عملیات جوشکاری را در هر مکانی و در هر فاصله‌ای با کیفیت مطلوب انجام دهد، بنابراین وجود قابليت انعطاف‌پذیری در کابل جوش ضروری است تا امکان سهولت در حرکت را فراهم می‌کند. از کابل جوش در صنايع مختلفی مانند حمل و نقل، کشتی‌ سازی، اتومبیل سازی و نوارهای نقاله استفاده می‌شود.

این کابل‌ها شدت جریان را از ماشین به انبرهای جوشکاری انتقال می‌دهند. کاربرد کابل جوش به انجام جوشکاری‌های ساده محدود نمی‌شود. این کابل در کارخانجات صنعتی برای جوش مقاومتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بعضی موارد نقش سیم ارت را ایفا می‌کنند. بدین‌ترتیب نه تنها در اجرای فرآیند جوشکاری دخیل هستند بلکه ایمنی آن را نیز تضمین می‌کنند.

از دیگر کاربردهای کابل جوش استفاده در سیم‌کشی منابع تامین کننده‌ی برق با ولتاژ کمتر از ۶۰۰ ولت است. همچنین به دلیل مقاومت بالای کابل‌های جوش در برابر روغن و آب، این کابل‌ها انتخاب مناسبی برای صنایع دریایی هستند و می‌توانند عملکرد بسیار بهتری نسبت به کابل‌های معمولی و آسیب‌پذیر داشته باشند.

منتشر شده در تاریخ 28 آذر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *